Ortak hedeflere sahip, farklı özelliklerde ve farklı yeteneklerdeki bireylerin amaçlarını gerçekleştirmek için ortak ve senkronize çalışmasına ,takım çalışması ya da ekip çalışması adı verilir. Takım üyeleri bir dişlinin parçaları gibidir. Hepsinin görev yetkileri sınırlıdır ancak hep birlikte çalıştıklarında büyük çarkları döndürebilecek güce ulaşırlar. Bir ekibin oluşabilmesi için belli kriterler gerekir. Takım en az iki kişiden oluşmalıdır. Takım üyeleri birbirlerine bağlı hareket etmeli, belli bir plan dahilinde beraber çalışmalıdır. Takım üyelerinin ortak bir amacı olmalıdır. Bu üç özellik olmazsa orada takım değil sadece bir grup vardır. Bir grubu takım haline getiren özellikler şunlardır.
Takım olmanın özellikleri
- Takımın hedefleri
- Liderin ve takım üyelerinin organizasyondaki rolleri
- Takım üyeleri arasındaki bağ
- Takım kültürü
- Takımın sosyal havası
Bunlar bir grubu takım haline getiren faktörlerdir. Takım çalışmasının hem kişilere hem de şirket ve organizasyonlara çok büyük katkıları vardır.
Takım çalışmasının Faydaları
Takım Çalışmasının Firmaya/Kuruma Faydaları
- İş bölümünün düzenli olması ve operasyonların hızının artırılması
- Bölümler arası işbirliğinin üst düzeyde gerçekleşmesi
- Çözümü zor sorunları işbirliği ile kolayca çözülmesi
- Uzmanlaşmanın sağlanması
- Kurum kültürünü zenginleşmesi
- Sosyal bir ortamın ortaya çıkması ve yeni personelin sosyalleşmesi
- Takım gücü ile karlılık oranının artması, büyümenin gerçekleşmesi
- Olumlu bir marka algısı oluşturulması
- Firmayı sahiplenen bir çalışan grubu oluşturulması
Takım Çalışmasının Bireylere Faydaları
- Personele yeteneklerini sergileme fırsatı sunması
- Personelin uyum içinde çalışmasını sağlaması
- Bilgi ve tecrübelerin diğer çalışanlarla kıyaslanması olanağı
- Faydalı bilgileri kısa sürede ve kolay bir şekilde öğrenilmesi
- Kaygının azalması sosyal ortamların bireyleri mutlu etmesi
- Bireyin kendini kuruma ait hissetmesi
- Takımın başarısını, kendi başarısı olarak görmesi ve biz duygusunun gelişmesi
- Analitik düşünme yeteneğini geliştirmesi
Takım Çalışmasının Önemi
- Bir kişinin yapamayacağı ancak birçok kişinin birarada çalışması yapabileceği işler için takım çalışması şarttır.
- Takımlar firmaların başarılarını artırır daha iyi ve verimli çalışmalarını sağlar.
- Takım içinde ve takımlar arasında bilgi alışverişi yüksek olduğundan firma kendini çabuk geliştirir. Piyasa koşullarını iyi takip eder. Gerekli tedbirleri sorunlarla karşılaşmadan önce alır.
- Takımlar, demokrasi kültürünün yerleşmesini sağlar. Bireyler arasında dayanışmayı artırır. Örgütlü olmanın faydaları firma başarısına yansır.
- Takım çalışması yardımlaşmayı ve dayanışmayı artırır.
- Takım çalışması yapmayan firma ve kurumlar hantal bir yapıya dönüşür.
- Takım çalışması kurumsallaşmanın en önemli adımıdır. Büyük şirketlerde bir kişi hem patron hem insan kaynakları uzmanı hem de satın alma uzmanı olamaz. Şayet bu mantıkla yönetilen bir firmaysa rekabet gücünü kısa bir süre sonra kaybedecektir.
- Karar alma mekanizmaları daha sağlıklı çalışır
- Kendini adama duygusunu geliştirir. Bu da şirket karlılığını artırır.
- Etkili takım çalışması sadece iş dünyasında değil hayatın her alanında sizi başarıya ulaştırır.
Takım iletişimi nasıl olmalıdır?
Takım olmanın altın kuralı, takım üyeleri arasında sağlıklı ilişkiler kurulmasıdır. Bu da etkili bir iletişimden geçer. Ekip üyeleri arasında etkili iletişim için dikkat edilmesi gereken hususları aşağıda sıraladık bu başlıklar aynı zamanda başarılı takım çalışması için olması gerekenler oalrak da isimlendirilebilir.
Netlik ve sadelik: gerek yüzyüze gerek mail vb iletişim araçlarıyla iletişim kurarken tarafların net olması gereksiz bilgi vermekten kaçınması gerekir. Sadece anlatılmak istenenler kısa cümlelerle anlatılmalıdır.
Dürüstlük: taraflar birbirine karşı şeffaf ve dürüst olmalıdır: Bu takım içindeki güveni artırır. Güven duygusu insanların çalışma azmini ve verimini artırır.
Doğruluk: Kişiler sundukları bilgilerin doğru olduğundan emin olmalıdır. Bu şekilde olası hataların önüne geçilir. Çıkması muhtemel sorunların önceden önüne geçilir ve hiç kimse eksik ya da yanlış bilgi için birbirini suçlamaz.
Mantıklı ve objektif olmak: beklentileri gerçekleşebilir düzeyde tutmak. İş yükünü adaletli dağıtmak. Ekip üyelerine tarafsız davranmak.
İlgili olmak: ne iş yapıyorsanız o işle ilgili olmak. O konuda kendini eliştirmek, alanına hakim olmak.
Paylaşmak: mutluluğu, bilgiyi, yeni öğrenilenleri paylaşmak.
Motive etmek: Hem kendini hem de ekip arkadaşlarını motive etmek
İyi bir dinleyici olmak: ekip üyelerini dikkatle dinlemek dinlerken onları onaylamak.
Alçakgönüllülük ve işbirliğine açık olmak: Ego iş dünyasında sık rastlanan bir sorundur. Başarılı bir takım çalışması için ego bir kenara bırakılmalı alçakgönüllü bir şekilde bildiklerini paylaşmak için istekli olmalıdır.